Geschiedenis: Van visserij naar kleding

Geschiedenis: Van visserij naar kleding

Van visserij naar kleding


Bedrijfsprofiel

Hoe gaat dat als je hele familie met vissen haar geld verdient? Dan stap je ook aan boord om het bedrijf gaande te houden. ,,Maar als ze me die kant niet op hadden geduwd, was ik geen visser geworden’’, zegt Koorn (53) nu vanuit het kantoor op de eerste verdieping van Unishore Bedrijfskleding aan de Handelsweg in Den Helder. Zijn bedrijf.


Het magazijn ligt vol met overalls, veiligheidsschoenen, helmen, brillen, broeken, sweaters. Veel op voorraad en snel te voorzien van een bedrijfslogo. De producten worden via Nederlandse leveranciers naar Den Helder vervoerd en daar voorzien van een geprint of geborduurd logo.

Dat is het heden, maar Koorn monsterde na de mavo eerst aan op de HD32, met vader en broers. ,,Begin van deze eeuw, in 2001, zag ik het niet zo zitten om nog langer door te gaan. Je zat met de quotering en andere zaken die het werken niet gemakkelijker maakten.’’ Er werd besloten om de kotter te verkopen. Koorn had altijd al iets commercieels willen doen en kreeg daar toen de mogelijkheden voor. Tijdens de jaren daarvoor had hij geroken aan diverse economische opleidingen en - hoewel niet afgemaakt - er toch wat van opgestoken.

Na het verkoop van de kotter werkte hij in de buitendienst bij een oliemaatschappij, zette met een collega Intrapost in Alkmaar op en werkte hij bij Princess Works in Den Helder, een bedrijf dat werkkleding verkoopt. ,,Zo kwam ik wat vaker in contact met Jaap Posthumus, de baas van Unishore. Ik kende hem al uit mijn visserijtijd.’’ Unishore is een technische handelsonderneming, ook in Den Helder, en levert artikelen voor vooral visserij en offshore.

Door de groeiende vraag van klanten naar kleding en persoonlijke beschermingsmiddelen werd in 1985 een apart bedrijf hiervoor opgericht, Unishore Bedrijfskleding. Posthumus wilde daar op 65-jarige leeftijd mee stoppen en toen kwam Koorn in beeld. ,,Ik was er inmiddels wel achter dat het werken voor een baas eigenlijk niks voor me is. Aan boord viel dat nog wel mee: je bent schipper of je bent aan dek. Maar in het gewone bedrijfsleven was het toch anders. En zo werd ik in 2007 eigenaar. Ik kwam dan wel niet uit de kledingbranche, maar had wel feeling met de offshore. Daar zaten toen de meeste klanten.’’

Webshop

Er werd al snel een nieuw onderkomen gevonden en Koorn startte gelijk met een webshop. ,,Ik had wel door dat dat de toekomst werd. We halen nu 40 procent van onze omzet uit bestellingen via of naar aanleiding van het bezoek aan de website. Zelf ging ik in de buitendienst om klanten te werven. Ik kan wel lekker babbelen, dus dat vond ik geen probleem.’’ En zo groeide het klantenbestand en werd het aantal sectoren uitgebreid. Nu behoren ook postbedrijven, gemeenten, sociale werkplaatsen en de schouwburg tot het klantenbestand.

unishore bedrijfskledingVeel last van de crisis had de startende onderneming niet. ,,De offshore had daar in 2007 geen last van, omdat de olieprijzen hoog waren. Die crisis kwam in 2013, toen de rest weer wat opkrabbelde.’’ Het bedrijfspand werd uitgebreid met een extra verdieping en het personeelsbestand groeide in die elf jaar van twee naar de huidige tien, onder wie zijn vrouw Petra, die de leiding heeft over de borduurafdeling. ,,Ooit thuis begonnen, maar toen er een tweede borduurmachine moest komen hebben we snel een pandje gekocht. Inmiddels staan er vier borduurmachines, waarmee logo’s op kleding aangebracht worden. Petra Koorn legt uit: ,,We krijgen van de bedrijven de originele logo’s en de bijbehorende kleurnummers. Dat vertalen wij via een computerprogramma naar een borduurkaart. Die wordt ingevoerd in de machines. Voor de juiste positie op de kleding hebben we mallen, die we in de kleding vastzetten. Referentiepunten zijn vaak stiknaden. Of anders de centimeter erbij!’’

De helft van de klanten van Unishore Bedrijfskleding kiest voor borduren. Gerhard Koorn: ,,Het geeft toch een wat rijkere uitstraling.’’ Een andere mogelijkheid die het bedrijf klanten biedt is het personaliseren van de kleding. Koorn loopt in het magazijn naar een stapel kleding van Business post. Rood met een geel biesje. ,,Deze polo bijvoorbeeld is standaard rood, maar de bies is speciaal aangebracht voor Business post. En dat geldt ook voor de kleurstelling van bodywarmers en regenkleding.’’

Logo op kleding geeft uitstraling

Casual

De meeste kleding vertrekt toch wel met een logo het bedrijf. ,,Het is meer business geworden. En werknemers wennen er aan. De kleding ontwikkelt zich steeds meer tot vrijetijdskleding, dus vrij casual en trendy. In de showroom hebben we verschillende kledingstukken, zoals polo's, die je ook best thuis kunt dragen. We verkopen daarom ook wel aan particulieren. En soms geven bedrijven bij een overall een jas aan de werknemer cadeau. Met logo.''

Wat de werkschoenen betreft is er de afgelopen tien jaar een enorme ontwikkeling geweest. ,,Hadden we vroeger drie modellen, nu een veelvoud daarvan. Voor allerhande bedrijven. Door al die onlinebestellingen heb je veel meer mensen die in magazijnen werken en daar veiligheidsschoenen nodig hebben. Die willen dan wel een beetje een vlot type schoen hebben.'' Vanwege de mogelijkheid om in de showroom kleding of schoenen te kunnen passen is het klantenbestand grotendeels in het noorden van Noord-Holland gevestigd. ,,Dan kun je je mensen voor schoenen hier nog eens naar toe laten komen. Vanuit Dordrecht wordt dat wat lastiger.''

Vanwege de afzetmarkt hoopt Koorn de komende tien jaar wel door te groeien naar een tweede vestigingplaats in de regio Alkmaar en een verdubbeling van het personeelsbestand. De webshop trekt mensen uit geheel Nederland, Duitsland en België. ,,Daar lopen ze wat e-commerce betreft nog wel wat achter op Nederland.'' Er wordt vanwege de substantiële inkomsten uit e-commerce veel aandacht besteed aan social media. ,,Dat is niet mijn ding, maar dat doet Petra gelukkig met een jonge medewerker. Er zit veel tijd in om dat allemaal bij te houden, maar je kunt niet meer zonder.''


Het lukt tot nu toe nog steeds om voldoende personeel te vinden, maar gemakkelijker wordt het niet. Zeker op het gebied van HBO-ers is de spoeling dun in Den Helder, zegt Koorn. En het bedrijf uitbreiden met familie? ,,De kinderen staan niet te trappelen. Ze hebben andere toekomstdromen. Maar ze zijn altijd welkom in het bedrijf. ''

Veiligheid

Omdat persoonlijke beschermingsartikelen zoals helmen en brillen ook in het assortiment zitten heeft Koorn bij de keuze van de merken gekozen voor vooraanstaande merken die ontwikkelingen op dat gebied zelf bijhouden. ,,Zoals Helly Hansen.
Als er nieuwe eisen komen, dan passen ze de kleding daar zelf op aan. Dat hoef je eigenlijk niet zelf bij te houden.''

Als we zo rondgeleid worden door de vestiging zien we dat eigenlijk geen enkel personeelslid bedrijfskleding draagt. Is dat niet raar? Koorn lacht: ,,Ik hou er eigenlijk niet zo van. Maar dat kan soms wel lastig zijn. Onze chauffeur, die 's middags bestellingen rondbrengt, draagt dus wel beschermende bedrijfskleding. Toen ik een keer een ritje naar een offshorebedrijf overnam, werd ik aan de poort geweigerd omdat ik niet de juiste kleding en schoenen droeg, ha ha.''

Bron: Durk Geertsma, Helderse Courant